dinsdag 21 februari 2012

Nyala


Welke herinnering neem je mee?

Trots, blijdschap en een beetje verdriet. Ik zal mijn gastgezin gaan missen want zij hebben heel goed voor mij gezorgd en we hebben samen leuke dingen gedaan. Zoals schaatsen en sleeën bijvoorbeeld. Aan de andere kant was ik blij om weer naar huis te gaan omdat ik mijn familie miste. De flauwe grappen die ze altijd maken en ook het gezeur wie de konijnen eten geeft… De konijnen!! Die was ik niet vergeten hoor. Gelukkig had ik een foto van hun bij me, op mijn mobiel.
Behalve de souvenirs neem ik ook trots mee naar huis. Ik vind het toch wel stoer dat ik een hele week zonder ouders in het buitenland ben geweest. Ik moest de eerste dagen wel even wennen, maar nu zie ik alles als een groot avontuur.



Wat heb je gemist?

Om eerlijk te zijn had ik wel verwacht dat de ouders een beetje Engels konden.
Dus toen we thuis kwamen en de vader van het gastgezin meteen Google vertaler opstartte, bleek dat ze helemaal geen Engels konden spreken. Jammer was dat wel, maar met handen en voeten kwamen we ook een heel eind. Ik had het leuker gevonden als we van maandag tot zaterdag gingen in plaats van zaterdag tot zaterdag. Dat klinkt een beetje raar want dan heb je minder dagen in Polen, maar je had die zondag helemaal niks te doen! En dat gaat ook heel moeilijk als je ouders geen Engels kunnen en jij geen Pools.
  
Welke activiteiten vond je leuk?

Mijn leukste dag was de woensdag, toen hebben we zoveel gedaan!
We gingen met een super gave bus naar allemaal leuke dingen toe. De eerste halte was eerder droevig maar wel iets dat belangrijk is en dat je niet mag vergeten. We gingen naar concentratiekamp Stutthof. Toen we bij de ingang stonden werden we verwelkomd door een oude man die zelf nog in Stutthof had gezeten. Hij liet ons de barakken zien, de gaskamer, de crematiezaal en foto,s en verhalen zien. Die zelfde dag gingen we ook nog naar een voetbalstadion waar je het gras van het veld niet eens mocht aanraken en gingen we eten in een restaurant. Het was een leuke en leerzame dag!!!

  
Hoe was je gezin?

In het begin voelde ik me een beetje onwennig en verlegen. En wilde ik het liefst op mijn kamer zitten. Of met Gemma kletsen (die vlak naast ons woonde). Maar na het avond eten van de tweede dag ging het als een stuk beter we praten (als je het praten kan noemen hihi) al een stuk meer met elkaar. Hun kleine kind, Pjotr vroeg steeds vaker of ik mee wilde spelen met de lego of met de autootjes of zo.  Toch was ik blij toen op maandag het progamma begon. En na een leuke school dag vertelde Pjotr honderd uit hoe ik vier keer verdwaald was in school en we moesten er allemaal om lachen. De rest van de dagen met het gezin werden steeds leuker en op de laatste dag kreeg ik zelfs een cadeautje mee!! Dat was echt heel lief van ze.



Wat was je gevoel bij deze week?

Ik vond het een leuke week, ondanks een paar dingen die tegen vielen.
Mijn gevoel van deze week is verschillend per dag; als ik aan zaterdag, zondag en maandag denk, denk ik aan “leuk maar ook spannend”. Denk ik aan dinsdag, woensdag ,donderdag en vrijdag, dan is het “super leuk!!!” Denk ik aan zaterdag dan denk ik aan…. Blij dat ik iedereen weer zie en aan jammer omdat ik mijn gastgezin ga missen. En ook een beetje spannend omdat we weer met het vliegtuig gingen!

1 opmerking: